Biri dünyanın en büyük Amerikan asıllı kahve zinciri, bir diğeri ise Türkiye?nin, Türk asıllı en büyük kahve zinciri.

  • İkisinin de ana ürünleri kahve.
  • Yan ürünler olarak da çeşitli hamur işleri ve pastalar bulunmakta.
  • Amerikalı zincir karton bardakta, Türk zincir porselen bardakta sunum yapıyor.
  • İkisinde de internet aynı şekilde bedava.
  • Self serviste rahat oturabildiğiniz gibi, Türk kahve zincirinde de garsonlar sizi rahatsız etmiyor. İkisinde de teknik olarak rahatça bir kahve alıp, uzun uzun oturabilirsiniz.

Ben her ikisinede gidiyorum. İkiside kendi uzmanlıklarında çok iyi işler yapıyorlar. Bilmiyorum sizde her iki kahve zincirine de gidiyor musunuz? Ancak ben her ikisinede gittiğim için çok şaşırtıcı şeylere şahit oldum.

Geçenlerde aynı gün içinde 1 saat arayla hem Amerikan hem de Türk kahve zincirlerinin aynı cadde üzerinde olan dükkanlarında bulundum.

İlk önce Amerikan zincirde oturdum. Bir kahve aldım ve laptop?umu açtım. O sıra, etrafıma baktığımda benim gibi laptop ile çalışan 6 kişi daha vardı. Ve içeride laptoplular olarak biz çoğunluktuk.

Neyse biraz çalışıp bir arkadaşımla buluştum, o da beni bir kaç yüz metre ötedeki Türk kahve zincirine götürdü. Nerdeyse aynı sayıda insan vardı, ancak 1 tek laptop yoktu. Tesadüftür dedim geçtim. Ama ya tesadüf değilse diye düşünmekten kendimi alamadım. Sonunda bir gözlem yapmaya karar verdim.

Gözlem Şöyleydi

Amerikan kahve zinciri dükkanına gidip laptop?luları sayacaktım. Birde laptopsuzları sayıp bunları bir birine oranlayacaktım. Sonra Türk kahve zincirine gidip aynı şeyi yapacaktım.

Çeşitli günlerde, hafta sonu hariç, toplamda 10 gün bu gözlemi yaptım. Sonuçlar çok ilginç çıktı.

İşte O İlginç Sonuçlar

Bütün günler ve saatlerde Amerikan zincirdeki laptoplu müşteri sayısı, Türk kahve zincirine kıyasla kat ve kat üstün geliyordu.

Toplam gözlem sayısının yarısında Türk kahve zincirinde hiç laptoplu insan yoktu. Daha da ilginci Amerikan kahve zincirinde her zaman en az bir laptoplu kişi vardı.

Farklı müşteri gruplarını kapsayan iki aynı hizmeti sunan firmanın, ayrıştığı bir noktaydı bu.

Ölçümlerim Dışında

Ölçümlemediğim ancak sezgisel olarak hissettiğim bir diğer fark da, iki kahve zincirinin müşterilerinin dış görünüşleri bir birlerinden farklı idi. Sanki bir kahve dükkanına gelen müşteriler Rock konserine gidecek, diğer kahve zincirindekiler ise bir pop konserine gidecekmiş gibi; açıkça olmasa da hissedilir bir fark gördüm. Konu sadece laptoplular değil gibiydi.

Şaşırtıcı olan iki aynı ürünü, benzer fiyatlar ile satan iki işletmenin tümüyle farklı kitleleri kapsıyor olması.