Kahve dükkanı açmak son zamanların en popüler işi oldu. Sektör dışından bir çok insan dahil oldu ve yeni yeni mekanlar açtılar. Genel de kahve satmayı gözüne kesitrmiş olan ve dükkan açmayı planlayan yatırımcılar;

  1. Kahve işinin karlı olduğunu
  2. Küçük m2′lerde dükkan açılabileceğini
  3. Çalışan bulmanın ve işletmenin diğer gıda işlerine kıyasla basit olduğunu
  4. Herkesin kahve içtiğini ve sektörün popüllerlik kazandığını
  5. Çok güzel pastalar ve kahveler yapmak lazım piyasada bunların iyisinin olmadığını

Söylediklerinde de haklılardı piyasada yeterince kahve dükkanı yok iken. Yani 10 yıl önce…

Şimdi ise büyük bir yanılsama başka birşey değil bu düşünceler…
Son kullanma tarihleri maalesef doldu.

Yatırım kararı alırken ilk adımda ister detaylı kağıt üzerinde olsun, ister zihinde durum hayal edilmiş olsun. Önce yapacağınız işte güçlü-zayıf yanlarınızı değerlendirirsiniz. Birde ön gördüğünüz yakalamak istediğiniz fırsatlar ile karşınıza çıkabilecek tehlikeli riskleri hesap etmeye çalışırsınız (SWOT).

Size de rakiplerinize de kolaylıklar ve zorluklar eşit mesafede.

Yukarıdaki maddeleri düşünerek bu işe girecekseniz vazgeçin para kaybedersiniz.
-

Kahve işinde para kazanmak istiyorsanız,

  1. İyi lokasyon

  2. Uzmanlık

  3. Büyük m2

  4. Hikaye-sahne’den oluşan

4 kritik öğe üzerinde düşünmeniz gerekir.

4 maddeden 2′sinin sahibi olmanız gerekir. 1′i ile mümkün değil. Fazlasının tadından yenmez Ancak kahve zincirlerinin en büyüğü bile 2 taneye sahiptir. İyi lokasyon ve hikaye-sahne.

Fark ettiniz mi bilmiyorum ama lezzet, hijyen, standartlar, pazarlama, menü vb. şeylerden bahsetmiyorum. Genelde gıda işinde bunlar çok konuşulur. Ancak kahve işi biraz farklıdır.

Lezzet dediğinizde, dünya lideri hamburgercinin gerisinde çıkabiliyor Amerika tüketici anketinde.

Pazarlama dersek hangi kahvecinin reklamını gördünüz de gittiniz? (sosyal medya üzerinden tüketici tavsiyeleri hariç)

Hijyenik diye bir kahve dükkanına gittiniz mi hiç? Fare çıksın demiyorum ama en büyüklerin durumu ortada…

Standartlar? Restoran işinden ayrı bu konu kahve dükkanlarında farklı… Elbette verdiğiniz ürün sürekli değişemez ama standartlaşma kadar amatör ruhta karşılık buluyor.

Gelelim menüye… Son 3 ayda kaç defa farklı kahveler denediniz veya yapanı gördünüz? Menü ile de fark yaratmak kahve dükkanları için çok zor. Bunun en temel sebebi kahve kültürü ile yetişmemiş bir toplum olarak, konu hakkında derinliğimizin olmaması.

Hal böyle iken konu pazarı anlamak ve para kazanmak ise yanlış yerlere takılıp kalmamak gerekir.

İyi lokasyon elbette her zaman değerli ancak yüksek kirlar yüzünden iyi mekanlar artık ana caddelerde olmasa bile hemen aralarda yerini alıyor ve insanlar gidiyor.

Uzmanlık son zamanlarda önem kazanan bir konu. Kahvenizin tadı ile farklılaşa mıyorsunuz üzgünüm. Farklı olsanızda anlayacak müşteri yok. Varsa da onlar dükkan çalıştırmaya yetmiyor maalesef. Bu gerçeğin farkına varıp, müşterinin anlayacağı bir fark yaratmalısınız. Belli bir ürün grubunda uzmanlaşmalısınız ve işletme kültürünüze yansımalı bu uzmanlık. Böylece müşteri sizi iyi, lezzetli, farklı ve tavsiye edilir olarak kabul edecektir müşteri. Aksi takirde kendi kendine anlayamaz ve sadece duvarlara yazarsanız orada kalır sözleriniz.

Büyük m2 güzeldir. Büyük güçlüdür. İlgi odağı olur. Merak uyandırır. İnsanlar daha rahat yayılır ve zamanan geçirir ki kahve dükkanları müşterinin yayıldığı ve zaman geçirdiği yerlerdir. Aynı zamanda büyük m2 bir kere dolduğunda para toplar. Küçük m2′lerde savaş daha çetin geçer.

Hikaye ve sahne sahibi olmak en ilginç durum bence. Eğer bir hikayeniz varsa ve buna uygun bir sahne yaptıysanız artık dediğiniz herşeye inanacağız. Hikaye, müşterilerin sizden nasıl bahsedeceğidir, sahne dükkanınızın kendisidir. Çoğu zaman işletmelerin hikayesi olmaz ve sahnesi zayıf olur. Bir o kadarda hikaye uydururlar ama sahne ona uymuyordur. İşletmenizin düsturunu en başından belirleyin, dükkanı ona göre kurun ve içeri girdiğinde insanlar anlatacağınız şeye atmosfer sayesinde hazır olsunlar. Onları avcunuzun içine alırsınız. Çıktıklarında arkadaşlarına sizi anlatırlar. Hikayenizi oluşturun, dekorasyonunuz tümüyle onu yaşatsın. Gezgin biri olup mola vermek için bir kahve dükkanı açtım diyorsanız dünyadan farklı obje ve tasarımları bir araya getirin, gelenlere dünyayı anlatın. Veya espresso delisi olduğunuzu düşünmelerini istiyorsanız, espresso takıntınızı heryerde hissettirin. Zorla espresso ikram edin kahve içiyor olsa bile. Sürekli espresso için. Farklı çekirdeklerden, espresso üzerine menüde çeşitlemeler yapın. Merak etmeyin günün sonunda en çok latte satacaksınız ama bir ruhunuz olmuş olacak. Herhangi bir yer değilsiniz artık.

Sadece kahve demleyip satmak artık günümüzde yeterli değil. Restorancılık için geçerli kurallar kahve sektörüne bire bir uymuyor da. Para kazanmak konu olduğunda doğru bir düşünce yapısı ile iş geliştirilmeli. Sizi hedeften saptıracak işelerden uzak olmanız dileği ile…