Yaşanan Olay

Hafif serin bir yaz akşamıydı. Sütlü tatlılar ve çeşitli şeyler satan bir dükkana babam ile birlikte, dondurma yemek için girdik. Babam yediği şeylere dikkat eden ve içindekileri soran biridir. Dondurma siparişi vermek için, dondurma dolabının başına geçti, başladı dondurmaları sormaya. Sıradan sorarken, sıra sarı bir dondurmaya geldi;

Babam: Bu sarı dondurma neyli ?

Tezgahtar: Vanilyalı efendim.

Babam yanıtı duyunca, biraz kafası karıştı, çünkü dondurma portakal rengindeydi, vanilyalı dendiğinde beyaz bir dondurma bekliyordu. Döndü ve bana sordu.

Babam: Oğlum vanilya dondurmayı sarartır mı?

Gerçek vanilya siyah bir çubuk gibidir, mis gibi kokar ve içinden de siyah çekirdekler çıkar. Vanilyalı dondurma kendi başına sararamazdı.

Babam tezgahtara dönüp şunu sordu: Boya olabilir mi dondurmada?

Tezgahtar: Bütün dondurmalarının doğal olduğunu, katkı veya boya içermediğini söyledi.

Bu konuşmanın sonunda yumurta olabilir dedim ama tezgahtar yumurta olmadığını söyledi. Zaten yumurtanın, sütü o şekilde sap sarı yapma imkanı da yoktu…

Sorun Nerede?

Sorun vanilyalı olan bir dondurmanın, normalde sarı olamayacağıydı. Oluyorsa da nasıl olduğunu açıklayabilmelilerdi. Kaldı ki tadına baktığımızda baskın bir vanilya lezzeti yoktu, baskın bir vanilya kokusu da yoktu. Doğallığının dışında bir üründü. Lezzeti de, benzerlerinden daha iyi değildi. Doğallığının dışına çıkması sonucu müşteriye fazladan bir şeyler katmıyordu da. O zaman müşterinin aklına gelecek ilk soru, ?Bu dondurma neden sarı?? oluyor.

Müşterinin vanilyalı dondurma algısı beyaz ve vanilya tadının baskın olduğu bir üründü. Ancak sarı bir dondurma algıları bozdu. Ürünün benzerlerine kıyasla, bariz bir üstünlüğü olmadığından da, müşteri durumu kabullenemedi. Bariz iyi bir ürün genel kabullerin dışına çıkabilir. Bazen de çıkması gerekir. Eliniz güçlü değilse, genel algıların dışına çıkmak, blöf yapıp rest çekmektir. Sonuçta elinizdekileri kaybedersiniz.

Nasıl Çözülebilirdi?

Doğal ve katkısız dondurma yapan biri, canlı sarı renkte hem de sütlü bir dondurma yapıyorsa, bunun nasıl sarı rengi aldığını açıklayabilmeli. Son yıllarda sağlıklı beslenmek, gıda kodeksine uygun olmak yada bakanlık izinlerinden geçmiş olmak, demek değil. Patates cipsleri, gıda boyalı şekerler vs… hepsi yasallara uygun. Ama sağlıklı mı? Yada doğal mı?

Müşterinin sağlıklı, katkısız, doğal ürün için oluşan bütün endişeleri, kesin cevaplar ile giderilmeli. Aksi takdirde müşteri aldatılmış ve kandırılışmış hisseder ki; bu bir işletmenin asla yapmaması gereken bir şeydir.